tiistai 15. kesäkuuta 2021

Merikarvian mediapiirin kesäkuulumisia 2021

Merikarvia 14.6.2021 - Merikarvian mediapiirin kuulumiset. 

Merikarvian työkeskus on muuttanut Wassaan


Mennyt viime talvi oli jälleen

todella synkkä tämän koronahässäkän vuoksi.
Meidän toiminta pysähtyi lähes kokonaan,
satunnaisia kokoontumisia oli
ja nekin olivat lyhkäisiä tapaamisia. 

Moni asia ja tehtävät
sekä suunnitelmat lykkääntyivät. 

Nyt keväällä alkoi näkyä valoa tunnelin päässä.
Päästiin tekemään ja suunnittelemaan
rästiin jääneitä asioita ja kuvauskeikkoja.

Mediapiirin uusi työpaikka
on nyt Wassan toimintakeskuksessa. 

Meidän taloustilannekin on nyt loistava,
koska ollaan saatu runsaasti avustuksia
elokuvien tekemisiin. 

Nyt kesällä meillä on tulossa
Ouran saariston kuvausreissu
ja se on koko päivän reissu.
Sinne mennään tilausveneellä. 

Merrycampingin leiri tulossa meillä elokuussa
ja sekin on työntäyteinen.

Meidän mediapiirin porukka osallistuu
yksilöllisesti jokaiseen omaan työtapahtumaan,
meillä on loistavat kuvaajat, haastattelijat
ja blogin kirjoittajat.

Yhteishenki, se on loistava.

Merikarvian kesä on tapahtumien kesä,
on meripäivät, laivaston soittokunnan konsertti
ja varusmiessoittokunnankin konsertti.
Museot ovat auki,
meidän porukka käy niissäkin. 

Onneksi rajoituksia karsittiin kovalla kädellä.
Kesälomat alkaa meillä juhannuksesta
ja on 5 viikkoa. 

Pieni kävelykuvausreissu Merikarvialla

Nyt tänään vielä teemme
pienimuotoisen kuvausreissun kylällä.


Varapuheenjohtaja Heikki ampuu kovilla


Tässäkö on Merikarvian meikäläisten puheenjohtaja tulevaisuus?


Maria on todellinen veteraani ja ollut toiminnassa jo 1992 lähtien


Myös Soile on ollut pitkään mukana, tässäkö hänen tuleva hoitopaikkansa?


Pomminvarma Satu!


Tässäkö on Tiian tulevaisuuden tie?


Merikarvian meikäläisten informaatiosta ja blogeista vastaa Marko


torstai 3. kesäkuuta 2021

Satakunnan meikäläisten kesäkuu 2021

Satakunnan meikäläiset alkavat päästä jälleen kerran koronaeristyksistä vauhtiin ja toivottavasti paremmalla tuurilla kuin aikaisemmista eristyksistä. Huhtikuusta lähtien toimintaa ollaan pyöritetty lähes täysillä vaikka ei olla päästy kulkemaan vielä vapaasti. Tällä hetkellä työllistää Taiken TAITEESTA TYÖTÄ -hanke puolipäiväisesti sekä iso tilaustyö Tukiliiton 60 juhlavuoteen liittyen sekä nippu pienempiä tilaustöitä. 

Meikäläisten taustatuki Ari on kokolailla täystyöllistetty ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ja se taas merkitsee sitä, että Satakunnan meikäläiset menevät nyt vähän vajaalla teholla taustatuen vähäisyyden vuoksi, mutta kovasti koitetaan rynnistää ja uudelleenrakentaa toimintaa koronaraunioista uuteen uskoon.

jKr eli Koronajälkeistä elämää rakentamassa


Tiia on nyt remmissä 3-4 päivänä viikossa SEKKissä avotöissä sekä tekee myös palkallisten tuntitöiden voimin Arin kanssa Tukiliiton juhlavideoita. Jaana on palkkatyössä Me Itse listoilla ja on mukana 1-2 päivää viikossa erilaisissa vaikuttamistehtävissä myös täällä Satakunnassa. Vaikka tälle vuodelle saatiin vähemmän palkkatukea ohjaukseen kuin kahtena viime vuotena, tällä hetkellä ei sovi valittaa ainakaan työn vähyyttä.

SEKKin TAITEESTA TYÖTÄ -työläiset

Katsotaanpas, miten mennään ennusteiden mukaan kesäkuu

1.6. Osallisuus teatteri kuvasi viime vuoden näytelmää Kohti uutta epänormaalia elokuvaksi. Iltapäivällä HPNN treenasi uutta Tiian sanoittamaa laulua Tukiliiton juhlavideolle.

2.6. SEKKissä editointiin ja kuvattiin tukka putkella Tukiliiton elokuvaa.

3.6. Jaana ja HPNN työsti hartiavoimin Tukiliiton elokuvaa, jonka viimeisenä kuvauspäivänä äänitettiin ja kuvattiin siis HPNN uusi laulu Kiitos ei aina sanoja tarvitse.

4.-5.6. Ari editoi Tukiliiton elokuvia ja muut lepäävät.

7.6. on Tukiliiton raakaleikkaukset tarkistusvaiheessa ja tehdään viimeisiä silauksia. Illalla on Kankaanpään Pörriäisten kokous, mutta tällä kertaa me muut emme sinne jouda.

8.6. Osallisuus teatteri ja HPNN treenaa. Tähän päivään osuu myös Tukiliiton juhlaelokuvien deadline.

9.6. Jaana ja Tiia sekä Ari osallistuvat Satakunnan kokemustoiminnan kesätapaamiseen. Tapaamisessa tutustutaan kokemusasiantuntijoihin sekä uuteen ohjausryhmään, johon Arikin kuuluu, tosin vanhana konkarina.

10.6. kokoontuu Porin erityistaidetoiminnan yhteistyöryhmä Monituotteessa. Ari ja Tiia ovat paikan päällä sekä Jaana etänä. Ensisijaisena asiana on katsoa, miten SEKKin ja Porin kaupungin kumppanuussopimuksesta saadaan kaikki hyöty yhdessä irti. 

Viikonloppuna tietysti juhlitaan Tukiliiton 60 vuotisjuhlaa etänä ja muutama elokuva julkaistaan siinä sivussa, jotka ovat työllistäneet meikäläisiä viimeiset viikot.

12.6. Harjavallan ja Kiukaisten Huimaveikot tapaavat kesäelokuvan suunnittelun merkeissä Kiukaisissa.

Kiukaisissa tavataan taas 12.6.

14.6. jatketaan taas TAITEESTA TYÖTÄ -hanketta kaksi käsin, kun ollaan saatu Tukiliiton videot kunnialla julkaistua. Maakunnalliset hommat käynnistetään Merikarvialla.

15.6. laitetaan Osallisuus teatteri kesälomille. Teatteri on toiminut koronaeristystenkin aikana etänä ja homma on edennyt niin, että pitkä kesäloma on ansaittua.

16.6. mennään joukolla tapaamaan Huittisten Hulivilejä.

17.6. alkaa Rauman kaupunginosien muistitiedon elokuvien kuvaukset. Päivällä kuvataan vanhassa Raumassa ja iltapuolella mennään Kuuskajaskariin kuvaamaan saaristolaismuistoja.

21.-22.6. on Kankaanpään Ilmaisutaidon pajojen vuoro. Mukaan lähtee Jaana sekä Osallisuus teatterista Eija sekä Tiia.

Juhannuksen tienoilla on vielä 4 tyhjää päivää allakassa Rauman varakuvauspäivinä ja Merikarvian elokuvillekin pitää varata aikaa, joten kesäkuun allakka alkaa olla tupaten täynnä niin, ettei oikein sanotuksi taas saa.

Heinäkuun alussa lukee allakassa vielä Lahti, Kiukainen, Rauma ja Huittisten Ilmaisutaidon pajapäivät, joten touhua riittää ennen 9.7. alkavaa kesälomataukoa.

keskiviikko 12. toukokuuta 2021

Päivin hauska koulutuspäivä 12.5.2021

Moi, Päivi täältä Merikarvialta, Merikarvian meikäläisten puheenjohtaja.

Linja-autokyytiä Merikarvialle odotellessa päätettiin tehdä Päiviltä blogi

Meillä oli tänään Porissa ihan hyvä koulutus. Opin uusia asioita paljon, mitä tulee Me Itse vaikuttamiseen. 

Satakunnan meikäläisten ensimmäinen yhteinen koulutuspäivä puoleentoista vuoteen

Oli ihan kiva nähdä vanhoja ystäviä ja uusiakin. Meillä on ollut viimeinen puheenjohtaja tapaaminen Rovaniemen Me Itse päivillä lokakuussa 2019, sen jälkeen emme ole voineet tavata Satakunnan puheenjohtajia samassa paikassa.

Haluan lisää koulutusta tulevaisuuteen. Jos teille tulee mahdollisuus tällaiseen koulutukseen, niin kannattaa tulla mukaan.

Ihan hyviä palautteita sai koulutuspäivä

Ei muuta nyt kuin hyvää kesää kaikille.

maanantai 10. toukokuuta 2021

Satakunnan meikäläisten toukokuu 2021

Satakunnan meikäläisten TAITEESTA TYÖTÄ -hankekausi on alkanut sellaisella ryminällä, ettei ole edes kissaa ehtinyt sanoa, kirjoittamisesta puhumattakaan. Alkuvuosi meni kituuttaen, mutta jostain ihme syystä huhtikuusta tulikin ihan täysi työkuukausi koronarajoituksista ja hankaluuksista huolimatta.

Nyt siis mennään jo toukokuun 10. päivää ja koitetaan ehtiä nyt sanomaan kissa ja vähän muutakin odotettavissa olevaa ja vähän alkukuukaudenkin kuulumisia.

TAITEESTA TYÖTÄ -hankkeen vähimmäistavoitteena on ollut, että saadaan koko vuodeksi edes osa-aikaista ohjausta, mutta saatiin vain puolet tarvittavasta tuesta alkuvuonna, joten hankevuosikin kaikkien kiemuroiden jälkeen päästiin aloittamaan vasta toukokuussa. Ja miten on mennyt?

3.5. Ari ja Tiia aloittivat hankekauden Merikarvian ryhmän kanssa suunnittelemalla tulevia konnankoukkuja. Matkalla tietysti mennen tullen laitettiin asioita tärkeysjärjestykseen. Hyvis elokuvaa suunniteltiin etänä ja iltasella pidettiin 20 minuutin etäkoulutus verkkovälitteisestä kokemustoiminnasta. Vähän venahti ensimmäinen 4 tunnin työpäivä 12 tunnin päiväksi, mutta ISO pyörä saatiin taas liikkeelle.

4.5. saatiin Osallisuus teatteri taas treenaamaan koko Monituotteen joukolla pihatreeneissä ja myös HPNN soittotauko saatiin katkaistua.

Teatteritreenit 4.5.2021


5.5. Arilla, Jaanalla ja Tiialla oli kaiken kattava työyhteisön kehittämispäivä, jolloin saatiin myös tulevien tapahtumien järjestystä aikaan.

6.5. Ari ja Tiia otti vähän alkuviikon ylityötunteja pois puolikkaan työpäivän verran. ISO pyörä pyörii nyt ja paljon asioita ollaan saatu liikkeelle ja suunniteltua. Elokuun teatterileirin palikatkin saatiin järjestykseen.

10.5. saatiin Eija mukaan rinkiin ja rummuttelun sekä musiikkitreenien ohessa käytiin yksi palaveri Porin perusturvan kanssa ja käynnistettiin työviikko. Jaana ja Ari kävi illalla Kankaanpään Pörriäisten kanssa suunnittelemassa syksyä.

Ja nyt mennäänkin sitten ennusteiden puolelle tässä 10. päivän iltana.

11.5. on taas Osallisuus teatterin treenit pihamaalla, jossa kuvataan 17.5. seminaarin teatteriterveisiä sekä Tukiliitolle Me Itse onnitteluvideota. Iltapäivällä pidetään vähän linjapalaveria Me Itsen asioissa ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen. Illalla osallistutaan Huittisten Hulivilien etätapaamiseen.

12.5. kokoontuu Satakunnan meikäläisten puheenjohtajarinki Me Itse koulutukseen sekä Porin seudun kansalaisopistossa että etänä. Satakulttuuria palaverikin pidetään jossain välissä.

13.5. helatorstaina HPNN treenaa koko hela torstain.

17.5. on Taiteen rajamailla seminaarin vuoro. Joulukuussa koronaperkele peruutti koko seminaarin päivää ennen h-hetkeä ja nyt vasta päästää järjestämään se uudelleen.

Viime vuoden Satakunnan meikäläisten päätapahtuma vasta nyt

18.5. on Osallisuus teatterin kuvauspäivä ja myös Hyviksen elokuvaa on tarkoitus kuvata sään niin salliessa.

19.-20.5. Ari ja Tiia vetää Keuruulla Tukiliiton Aune ja Aarne ryhmä elokuvakurssia.

Sitten ei vielä tässä vaiheessa tiedetä mitä ja miten tehdään, 4-5 kuvauspäivää tarttis allakkaan saada mahtumaan ennen kesäkuun alkua. Myös Harjavallan/Kiukaisten ryhmän pitäisi ehtiä kokoontumaan kaksi kertaa ja noin kymmenkunta elokuvaa tarttis siinä sivussa ehtiä editoimaan.

Kiirettä pitää aina 12.6. saakka, mutta sitten 14.6. alkaakin jo muut Satakunnan meikäläisten kiireet Merikarvialla, Kankaanpäässä, Huittisissa, Harjavallassa, Kiukaisissa, Keuruulla, Porissa, Raumalla ja ja ja ja ja. 

Ei tässä oikein ehdi sanoa edes kiss...

keskiviikko 7. huhtikuuta 2021

Eijalta terveisiä

Porin meikäläisten varapuheenjohtaja Eijalta tuli juttua jo viime viikolla, mutta pääsiäissiivouksen jäljiltä juttu hukkui johonkin. Tässä tämä nyt.

Kokemustoimija, Osallisuus teatterin näyttelijä, rumpalisti ja Porin meikäläisten varapuheenjohtaja Eija Railo


Tässä tulee minun kuulumiset varapuheenjohtajalta.

Moi kaikki Me Itse jäsenet.
Tämä vuosi on ollut rankkaa aikaa.

Varapuheenjohtajalle kuuluu hyvää
ja minusta tuli yhtäkkiä HPNN rumpalisti.



Olemme viettäneet hyviä päiviä yhdessä.

Olette mukavia. 

Tässä on mun juttuni.

Eija Railo

torstai 1. huhtikuuta 2021

Satakunnan meikäläisten huhtikuu 2021

Satakunnan meikäläisten toimintasuunnitelmat menivät jo ennen talvilomaa koronapenteleen vuoksi uusiks, mutta jotenkin tässä vielä nokanpää pinnalla pysyy, vaikka muuten jumissa ollaankin. Menossa on Satakunnan meikäläisten 6. koronasulkuviikko, mutta katse on jo tuolla jossain toukokuussa, kun huhtikuukin näyttää menetetyltä toimintakuukaudelta.

Tanssiminen ja laulaminen on kiellettyä, mutta niiden suunnitteleminen on sallittua


Arilla on Tiian kanssa meneillään 1100 satakuntalaista elokuvaa -arkistointihankkeen loppusuora, joka etenee huhtikuussa noin 20 tuntia viikossa. Osallisuus teatterilla on enää 2 opistotuntia ennen kesälomia ja Huittisten Hulivileillä 10 tuntia. Harjavallan/Kiukaisten ryhmä saattaa kokoontua vielä kaksi kertaa opistotoiminnan puitteissa, jos koronasulusta päästää eroon huhtikuun lopussa. Sitten Arille on yksi tilaustyö, joka työllistää myös Jaanaa yhtenä päivän viikossa. Vajaalla työviikolla mennään, mutta eipähän tarvitse mennä työvoimavirkailijoiden nöyryytettäväksi.

Hyvää on, että Arilla, Jaanalla ja Tiialla on töitä. Rauman meikäläisten kuvausryhmä sai Alfred Kordelin säätiöltä 1500,- avustuksen raumalaisten kaupunginosien muistitiedon tallentamiseen, joten Rauman toimintaa saadaan näin uudelleen käynnistettyä. 

Raumalaisten elokuvasuunnitelua edistetään etänä huhtikuussa

Näyttää myös, että Tukiliiton 60 vuotis juhlavuosi työllistää ihan mukavasti loppuvuoden, mutta näistä sitten lisää myöhemmin.

Huonoa on tietysti koko koronapenteleen aiheuttamat palkanmenetykset ja palkattomat lisätyöt. Osallisuus teatterin joulukuista ensi-iltaa joudutaan siirtämään kesäkuuhun. Muutenkin tuntuu, että puolet työajasta menee kaikkien toimintasuunnitelmien laatimiseen ja toinen puoli koronan aiheuttamiin toimintasuunnitelmien peruuntumisiin niin paljon, ettei mitään oikeita töitä keritä tekemäänkään.

Näin mennään ennusteiden mukaan huhtikuussa

1.4. Ari ja Tiia tekee pääsiäissiivousta SEKKissä.

6.4. Osallisuus teatteri lähtee kesälomille opistokurssina

7.4. Satakunnan järjestöjen kokemustoimijat tapaavat etänä, niin myös Ari, Jaana ja Tiiakin.

8.4. SEKKissä kootaan Tukiliiton 60 vuotisjuhla videota sekä pidetään etäpalaveri Huittisten Hulivilien kanssa.

10.4. järjestetään Huittisten Hulivilien Itsepäisyyspäivän vastaanottotilaisuus etänä. Tämän tapahtuman piti tapahtua Itsenäisyyspäivänä, mutta silloin oli koronaperkelesulku päällä.

Loppukuussa Ari ja Tiia työskentelee maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin arkistointihankkeen niputuksen kanssa ja yhtenä päivänä viikossa edistetään Jaanan kanssa Tukiliiton videota.

Normipäivä SEKKissä


Sitten on näitä etätapaamisia, etäkokemustoimijahommia, etäkoulutusten järjestelyitä, etäkurssittamista, etäohjausryhmiin osallistumisia sun muita etänormaaleita etähommia.

Ryhmätoiminta on huhtikuussa jumissa, mutta kovasti koitetaan saada uusia toimintasuunnitelmia peruuntuneiden tilalle, jotta päästään toukokuun alussa aloittamaan taas TAITEESTA TYÖTÄ -hankesuunnitelmien toteuttamisia puolipäivätyönä Taiken tuella.

sunnuntai 28. maaliskuuta 2021

Porin meikäläisten kuulumisia maaliskuussa 2021

Moi taas, täällä Santeri.

Porin Me Itse meikäläisten puheenjohtaja Santeri Saarinen

Korona jyrää,

taas ollaan nyt Me Itse
ja teatterihommissa tauko,
todennäköisesti toukokuuhun asti.

Toivottavasti tämä tilanne normalisoituu
kesään mennessä. 

Ja sitten omiin kuulumisiin.
Mulle kuuluu hyvää.

Olen saanut kahdelta työkaverilta
kiitoksia työpanoksestani
ja ehkä syksyllä mulle
lisätään viides päivä avotöitä.

Tämä on vielä epävarmaa,
syksyllä kuullaan tilanteesta lisää.

Tämä tarkoittaisi sitä,
että ehkä jätän puheenjohtajan tehtävät
ja siirryn tavalliseksi Me Itse jäseneksi. 

Hyvää pääsiäisen aikaa
Me Itse toimiston naisille,
puheenjohtajalle ja varapuheenjohtajalle
ja johtoryhmälle ja taustatuille
ja Me Itse jäsenille.  

Nyt on aika sanoa näkemiin
ja tavataan uudestaan
ehkä jossain vaiheessa.

Santeri Saarinen