Nyt on vasta kesäkuun loppu, mutta kun heinäkuussa ei tämän enempää suunnitelmia tule, niin heinäkuun kohtuullisen varman kulkuennusteen voi julkaista jo nyt, kun Tiia viimeisenä Satakunnan meikäläistoiminnan lomallelähtijänä sammutti toiminnan valot heinäkuun ajaksi.
Heinäkuu lorvitaan hyvällä omalla tunnolla. Jos sattumoisin kiinnostaa, miten 1. puoli vuotta 2026 meni, niin täältä sitten kesälukemista.
Tuonne jonnekin meren aaltoihin huuhdottiin alkuvuoden Tiian ja Satakunnan meikäläisten työmurheet
Lomilta palataan 3.8.2026, jolloin rakennetaan Osallisuus teatteri yhteisellä asialla -näyttely Porin pääkirjastoon.
4.8. on näyttelyn avajaiset Porin pääkirjastolla kello 10:30, jonne sopii kaikkien ja ihan jokaikisen tulla. Näyttely on kirjastossa 15.8. saakka.
5.8. mennään Merikarvialle ja 7.-9.8. on Huittisten leiri, sitten pitää editoida Blue Sea Film Festivaalien ensi-illat, joita on taas tulossa koko mokoma, joten kesän aikana kerääntyneet lomapölyt pöllyytetään sitten vauhdissa elokuun alussa.
Kesä on koittanut Satakuntaankin. Katsotaanpas samalla kesäkuun menoja, tämä kuukausi mennään taas täysille, vaikka ryhmät pääosin kesätauolla jo ovatkin.
1.6. Tiia ja Ari koittaa suunnitella ja järjestellä kesäkuun menot ja menut SEKKissä. Tiialla sekä muilla Satakunnan meikäläisten opastajakoulutuksen osallistujilla on etäpalaveri iltapäivällä.
2.6. Monituotteessa Osallisuus teatterilla Soundchec -koulutuspäivä Millan ja ehkä Arinkin vetäminen. Samalla treenataan tulevia keikkoja ajatellen.
3.6. on Pomarkussa rockfestivaalit, jonne aika monet ryhmät osallistuvat, mutta vain turisteina. Tiialla on on oma reissu avotyöntekijöiden kanssa ja SEKKin työläiset todennäköisesti rääppivät keskeneräisiä editointitöitä. Poikkeuksellisesti Keskiviikkopaja on kiinni, kun porukat ovat kuin varpuset tuulessa rockaamassa ja reissaamassa.
4.6. on Jaanalla ja Tiialla hankepalaveri etänä Jaanan projektissa.
Tervetuloa Eurajoelle vaikka kauempaakin 6.6.2026
6.6. Eurajoen osallisuusrastit, jossa mukana Eurajoen ja Satakunnan meikäläiset, SEKK, MEKA TV, Osallisuus teatteri ja Kuuluvammaksi. Eurajoen meikäläisten lisäksi sirkushuvia ja Kuuluvammaksi musiikkia tarjoaa Eija, Milla, Tiia ja Ari.
8.6. Kankaanpään pörriäiset kokoontuu laavulla ja tehdään siellä varmaan Pörriäisiltä pieni luontoaiheinen elokuvakin.
9.6. tiistaina aamupäivällä treenit Monituotteessa ja iltapäivällä keikka Hyviksellä. Ihan pihalla tapahtumassa Hyvän mielen talon pihamaalla ja sateen sattuessa sisällä.
10.5. Kesän viimeinen Keskiviikkopaja SEKKIssä.
12.-14.6. Eija, Jaana, Milla, Tiia ja Ari työleirillä Johannevikin Taide ja luontotalossa Kirkkonummella. Täällä tehdään 4.-14.8. Porin pääkirjastoon tulevan näyttelyn info- ja kuvataulut Osallisuus teatterin toiminnasta ja toimintamalleista. Tänne saadaan toivottavasti vierailevaksi tähdeksi myös Dansku äänittämään Arin kanssa Danskun kokoelmalevyä.
16.-17.6. on vielä Osallisuus teatteri leiri Ahlaisten Kylähelmessä. Osa porukasta on päiväleirillä ja osa yötäpäivää.
25.6. Tiia lähtee kesälomille, jonka jälkeen yhteistä meikäläistoimintaa on tarjolla vasta 3.8., jolloin pystytetään Osallisuus teatteri yhteisellä asialla -näyttely Porin pääkirjastoon.
Muina joutoaikoina tehdään siis kirjastonäyttelyä, koitetaan myydä meidän uutta levyä sekä editoidaan pää punaisena 21.8. esitettäviä Blue Sea Film Festivaalien elokuvia, joita on tulossa taas koko mokoma kaikilta Satakunnan meikäläisryhmiltä.
Eipä tässä nyt mitään muuta sen kummempaa.
Ja muistakaa sitten myös seurata kuuluvammaksi.fi-sivuja, sieltä löytyy paljon mukavaa kesälukemista ja tutkittavaa useammallekin päivälle!
Toukokuu on jo pitkällä kun toukotyöt aloitetaan, nyt vasta neljäntenä toukokuuta tehdään tätä kuukausiennustetta ja kulkusuunnitelmaa. Vauhdilla mennään, Tiia työskentelee SEKKissä 3-4 päivänä viikossa, muut silloin kun ehtivät. Tarjolla on keikkoja, koulutusta, leirielämää ja Osallisuus teatterin historiikkiäkin aletaan kokoamaan.
Katsotaanpa mitä toukokuu allakka tuo esille
4.5. Tiia ja Ari tekee viikkomenua ja kuukausitiedotetta SEKKissä, ja vähän kaikkea muutakin, mitä ehtivät. Järjestelemistä toukotöissä olisi taas isommallekin joukolle jakaa kuin yhdelle työntekijälle ja yhdelle eläkeläisukolle. Illalla kokoontuu Satakunnan meikäläisten Maanantaitiimi ohjausryhmä etänä järjestelemään loppuvuoden menoja ja tärkeysjärjestyksiä.
5.5. Monituotteessa kokoontuu Osallisuus teatterin väki Anna Hakulan ja Millan järjestämään äänityöpajaan ja kuvauksiin. Eija, Jaana ja Ari treenaavat siinä sivussa seuraavan päivän keikkaa ajatellen.
6.5. Keskiviikkopaja SEKKissä ja samaan aikaan Eijan, Jaanan ja Arin Kuuluvammaksi keikka Noormarkun kirkkiretkipäivänä.
7.5. torstaina viimeinen Ojantien animaatiopajan kokoontuminen tältä keväältä ja saattaa olla, että Kuuluvammaksi levy viedään pienen keikan saattamana Ojantien toimintakeskukseen.
8.5. perjantaina riehutaan Huittisissa Hullussa yössä kello 16-20 Huittistuvalla. Kuuluvammaksi katukeikan Showtima on kello 18:00, mukana Eija, Jaana, Tiia, Milla ja Ari Huittisten Hulivilien kera.
9.5. lauantaina on tarjolla Tukenan ja Me Itsen järjestämä Aktivistikoulutus meikäläisille ja vähän muillekin Porin seudun kansalaisopistolla kello 12-15. Tänne muuten mahtuu vielä, jos ilmoitautuu vikkelästä, sillä vaikka oppia on tarjolla rajaton määrä, ruokaa on tarjolla vain rajallinen.
Tänne mahtuu vielä!
11.5. maanantaina Tiia ja Ari osallistuu SAMKissa järjestettävään Yhteisvoimin -palaveriin ja työpajaan ikäihmisten viriketoiminnasta. Illalla kokoontuu Kankaanpään Pörriäiset Kankaanpäässä.
16.5. lauantaina on Me Itse koulutusta uusille taustatukihenkilöille. Mukana kouluttamassa Jaana sekä myös Tiialla on pieni koulutusosio siellä. Tännekin muuta mahtuisi vielä innokkaita vapaaehtoisia taustatukia lisää! Ilmoittautumisaika on ohi, mutta vielä siis mahtuu.
18.5. maanantain pieni keikkarundi jonnekin uusien levyjen jakotilaisuuden kera.
19.5. tiistaina aamupäivän soittotreenit Monituotteella. Poikkeukselliset treenit tulossa, kun Jaana ja Eija ovat poissa, nyt saadaan kokeilla jotain aivan jotain muuta ja uutta, kun ei tarvitse keikkajuttuja varten treenata.
20.5. Keskiviikkopaja SEKKissä.
21.5. torstaina Kuuluvammaksi levynjakokiertue Euraan, Kiukaisiin ja Säkylään.
22.5. perjantaina Kuuluvammaksi Porin kauppahallissa luonaskeikalla Satasirkuksessa kello 12.
26.-28.5. Merikarvian leiri. Mukana Tiia, Milla ja Ari.
27.5. Keskiviikkopaja Matiaksen vetämänä.
31.5. sunnuntaina kokoontuu Rauman meikäläiset Kuovilla kello 13-16.
Eikä tässä varmaan vielä kaikki. Tulossa varmaan levynjakokeikkoja pitkin maakuntaa sekä muita Yhteisellä asialla palaveria sun muuta ja yksi tärkeä apuraha hakemuskin pitää kaikkien ensi-ilta elokuvien ja muiden touhujen ja hankkeiden ohessa tehdä.
Nyt sitä saa! Uusin Kuuluvammaksi levy julkaistu!
Ja tietysti pitää vielä muistuttaa, että nyt meidän uutta levyä sitten saa ostaa vaikka omaksi! Kysymällä selviää, miten.
Ensiksi pidetiin työnjako,
jossa käytiin kaikki 21 työtehtävää.
Sitten aloin kirjoittamaan tätä blogia,
muut alkoi järjestämään paikkoja.
Paikkoja pitää järjestää, jotta kaikki mahtuu toimimaan
Sitten yksitoista kolmekymmentä on Päivän Paras Hetki, kun saadaan pitää ruokatauko.
Päivän paras hetki - tarjolla Matiaksen tekemää hernekeittoa
Iltapäivällä ja sitten treenataan ja sitten lähdetään kotiin.
Iltapäivällä vielä treenattiin Keväkonserttia varten
Odotan, että näen koko Satakunnan puheenjohtajat ensi viikolla meidän Keväkonsertissa, vaikka en olekaan itse puheenjohtaja. Olen tällainen ulkojäsen, mutta toimin SEKKin hallituksen jäsenenä päättämässä meille kaikille yhteisistä asioista.
Yhdessä päätettiin myös uusien SEKKin toimitilojen säännöt
Palataan vielä asiaan.
Hyvää alkukevättä.
Santeri Saarinen
Me Itse ja Porin meikäläisten aktivisti
SEKK hallituksen jäsen
Ps. Muistakaa tulla Kevätkonserttiimme. Sen näkee myös etänä YouTubesta.
Satakunnan meikäläiset purjehtii taas täysin purjein eteenpäin huhtikuussa piiiiiitkän epävarman kauden jälkeen.
Kohti 21.4.2026 Kevätkonserttia mennään
HYVÄ ELÄMÄ 2024-2026 -hanke sai jatkoa Taikelta - nykyään Taide- ja kulttuurivirasto Kuvi - kolmannelle vuodelle, jonka ankara ja periksiantamaton teema on YHTEISELLÄ ASIALLA. Kaiken kaikkiaan viime vuodesta on leikattu 8000,- euroa toiminnasta, joka merkitsee yhden ohjaajan 3 kuukauden työpanoksen merkkaamista punakynällä, joten torjuntavoittohan tämä oli, mutta menetyksiä on taas paljon.
Kovana tavoitteena on nyt saada tämä vuosi kunnialla läpi ja tehdä uutta tavoitesuunnitelmaa 2027-2030, jonka hamotelmia itse asiassa ollaan jo väännetty kaikkien ryhmien kanssa maaliskuussa ennen kuin jäätiin opistoista kesälomille.
1.4. julkaistiin perinteinen aprillijuttu. Eipä sitten paljoa muuta tehtykään, päivitettiin allakoita ja sovittiin tosissamme kevään sekä kesän menoja ja aikatauluja SEKKissä.
7.4. tiistaina Osallisuus teatterin ja Kuuluvammaksi treenit
8.4. keskiviikkona Tiia ja Ari käy Tekunkorven elokuva- ja muistelupiiriä moikkaamassa pienen Kuuluvammaksi keikan ohessa
9.4. Ojantien animaatiopajassa viimeistellään kevään elokuvaa ja Euran meikäläiset päästetään kesälomille Kiukaisissa Sataopiston kurssin puitteissa.
13.4. palaveerataan Kaatuneitten omaisten elokuvan kanssa. Kankaanpään Pörriäiset kokoontuu.
14.4. tiistaitreenit Monituotteessa
15.4. Keskiviikkopajat aukeavat taas keskiviikkoisin SEKKissä. Tiialla etäpalaveri ja Piia sekä Ari edustavat Eurajoella yhdistysillassa meikäläisiä markkinoiden Osallisuusrasteja Vuojoen kartanossa
20.4. valmistellaan Satakunnan meikäläisten puheenjohtaja tapaamista
21.4. aamupäivällä SEKKissä Satakunnan meikäläisten puheenjohtaja tapaaminen ja iltapäivällä KEVÄTKONSERTTI
22.4. Keskiviikkopaja SEKKissä. Tiia ja Ari osallistuu Taikusydän palaveriin ja iltapäivällä kuvataan Hyviksen porukan elokuvaa
26.4. Rauman meikäläiset kokoontuuu nuorisotila Kuovilla
28.4. Monituotteessa lavastus ja puvustuspäivä.
29.4. Ville ja Ari Keskiviikkopajaa vetämässä, Milla ja Matias Jopokurssia vetämässä.
Näin mennään näillä näkymin huhtikuu Yhteisellä asialla.
Satakunnan meikäläisten HYVÄ ELÄMÄ 2024-2026 hanke elää nitkuttaa säästöliekillä vielä, vasta 1/3 osaa tarvittavasta toimintatuesta ollaan saatu kokoon. Hyvin epävarmoissa ajoissa eletään vielä maaliskuun puoleen väliin, jolloin ratkeaa, saadaanko meikäläisten 3 vuotinen hanke loppuun vai joudutaanko kadulle.
Maaliskuussa jossain
Yhteisellä asialla kuitenkin ollaan joka ryhmän kanssa lähinnä kansalaisopistojen ja vapaaehtoistoiminnan avulla. Satakunnan hyvinvointialueen järjestötuella saadaan Tiia sekä hänelle muutamaksi tuntia viikossa taustatuki töihin.
Toimintaa on siis maaliskuussa entiseen tapaan kutakuinkin, huhtikuusta ei sitten voikaan sanoa oikeastaan muuta varmaa kuin että opistotoiminta loppuu tältä keväältä ja kevätkonsertti 21.4. päättää tämän ensimmäisen vuosikolmanneksen. Jokunen leiri ja pajapäivä on kesällä tietoa, mutta ei nekään oikeaa kesää vielä tee.
Näin maaliskuussa
2.3. Tiia SEKKissä Arin kanssa pähkäilemässä maaliskuun toimintaa. Illalla kokoontuu Kankaanpään Pörriäiset, jonne Jaana ja Ari menevät mukaan vetämään Maanantaitiimiä. Näin kerrankin kaikki kankaanpääläiset pääsevät tutustumaan maakunnan tiimiläiset etätapaamiseen.
3.3. Porin päivän Monituotteessa. Kevätkonserttia valmistellaan. Iltapäivällä SEKKin työntekijöillä ja hallituksella kriisi- ja strategiapalaveri siitä, miten epätoivoiseen tulevaisuuteen jostain löytyisi jotain valoa. Illalla Eurajoen meikäläiset kokoontuu kriisikokoukseen ja Tiialla on oma kriisikokous. Päivä kuluu siis kriisistä kriisiin.
4.3. SEKK päivä Tiialla ja valmistellaan Kaatuneiden omaisten dokumenttielokuvan kuvauksia.
5.3. Ojantien animaatiopaja kokoontuu Millan ja Tiian vetäminä.
28.3. Huittisten Hulivilit lähtee kesälomille Sataopistosta. Samaan aikaan Porissa on Satakunnan meikäläisten toimijat pohtimassa tulevaisuutta Porin seudun kansalaisopistossa Me Itsen kanssa.
29.3. Rauman meikäläiset kokoontuu Kuovilla. Jaana, Tiia, Milla ja Ari tuovat mukanaan joko hyviä tai huonoja uutisia tulevaisuuden ja toiminnan suhteen.
30.3. Kankaanpään Pörriäiset kokoontuu.
31.3. Porin meikäläiset, Osallisuus teatteri ja Kuuluvammaksi jää kesälomille Porin seudun kansalaisopistosta.
Paljon on epävarmuustekijöitä ilmassa maaliskuussa, mutta toimintaa on joka ryhmällä kokolailla yllinkyllin.